Followers

Labels

Tuesday, December 7, 2010

SALAM MAAL HIJRAH 1432H~





As-Salam sume..

Rase2nye blom telambat aku nk ucapkan,

SELAMAT MAAL HIJRAH dan tahun baru Islam 1432, semoga kita sebagai umat Islam bersatu padu dan menuju ke jalan yg diredhai ALLAH s.w.t. Amin.

sume post ni diambil dengan SENGAJA dari, http://siaisyahumaira.blogspot.com/
hehe, sory cahh.aku malas nk tuliss.hahaha.. sharing is caring ryte?? ngeh3~

Doa Akhir Tahun Hijrah
Doa akhir tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah. Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata :
" kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun ".
klik untuk tumbesaran
Ertinya : Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang, Segala Puji itu bagi Allah, Tuhan Pentadbir seluruh Alam. Semoga Allah cucurkan rahmat dan sejahtera atas junjungan kami Nabi Muhammad S.A.W. serta keluarga dan sahabat-sahabat baginda sekalian. Ya Allah Wahai Tuhan kami, perkara-perkara yang telah kami lakukan daripada perbuatan-perbuatan yang Engkau larang dalam tahun ini maka kami belum bertaubat daripadanya padahal Engkau tiada meredhai dan Engkau memang tiada lupakannya ( Tuhan tiada bersifat lupa ) dan Engkau berlembut tiada mengazabkan kami malah memberi peluang supaya kami bertaubat selepas kami menceburkan diri melakukan maksiat itu. Maka kami sekalian mohon keampunan Mu. Ya Allah, ampunilah kami dan mana-mana perbuatan yang telah kami lakukan sepanjang tahun ini yang Engkau redhai dan yang telah Engkau janjikan ganjaran pahalanya. Maka kami mohon diperkenankan akan perbuatan ( amal bakti ) yang telah kami lakukan itu dan Engkau tidak-menghampakan harapan kami Ya Allah Tuhan Yang Maha Pemurah.
Doa Awal Tahun Hijrah
Doa awal tahun dibaca 3 kali selepas Maghrib pada malam satu Muharam. Sesiapa yang membaca Doa ini, syaitan berkata :
" Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan ".
klik untuk tumbesaran
Ertinya : Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Penyayang. Segala pujian itu bagi Allah Tuhan sekalian Alam. Rahmat dan sejahtera atas Penghulu kami Nabi Muhammad dan atas keluarga dan sahabat-sahabat baginda sekalian. Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang kekal selama-lamanya, sedia ada, tiada permulaan. Kelebihan Mu Maha Besar dan kemurahan-Mu sangat-sangat diharapkan. Tibalah sudah tahun baru, kami mohon kepada Mu agar terpelihara kami sekalian di dalam tahun baru ini daripada tipu daya syaitan-syaitan yang terlaknat juga daripada kuncu-kuncu syaitan dan bala tenteranya. Dan kami mohon daripada Mu akan pertolongan mengalahkan runtunan nafsu amarah ( Nafsu yang mendorong kepada kejahatan ). Kami mohon juga kepada Mu Ya Allah akan rasa sedia ingin membuat kerja-kerja kebajikan yang boleh mendampingkan diri kami kepada Mu. Ya Allah Tuhan Yang Maha Agung lagi Mulia. Ya Allah Tuhan yang sebaik-baik yang mengurniakan rahmat.
p/s: bile maal hijrah je, aku mesti nk denga lagu nih..semangat tol aku nyanyi! huhu ~ korg pon mesti suke kan? kan? :)

4 comments:

  1. hye junior!
    salam maal hijrah :)
    awk junior sy kat mane yer?
    btw thnx for visiting my blog :)

    ReplyDelete
  2. hehe..kat puncak!
    tgk2 profile td,rupe2nye awk stdent health final yr..
    sy stdent health gk..sem dpn part4! :)

    ReplyDelete
  3. haha. tape2. aku izinkan ahaksss demi ko rumet tercinta ;) winkkkkk

    ReplyDelete